Uzdravení slepého Bartimea – Mk 10,46-52

Uzdravení slepého Bartimea

 

Text: Mk 10,46-52

 

Pomůcky: okopírované texty (Mk 10,46-52), tužky a fixy, plakáty, plášť, svíce pro každého účastníka, biblické postavičky, rekvizity

 

Průběh praktické práce s Biblí:

Přístup k textu:

  • Moderátor položí na úvod účastníkům otázku: „být slepý“ – „moci vidět“ Tuto otázku napíše na dva plakáty. Účastníci pak okolo otázky píší svá pojetí, své pochopení, odpovědi.
  • Společně si všechny reakce přečteme, hledáme, co se opakuje, co je v protikladu,…
  • Každý z účastníků se pokusí vžít do role slepého. Zaujme nějaký postoj, který vidí jako charakteristický pro slepce (např.: narazí hlavou do zdi, tápe rukama, hledá něco na zemi…). Až všichni zaujmou určitou polohu, tak do ticha mohou říct, co je právě napadá – může to být nářek, prosba, modlitba, kousek žalmu… (všichni účastníci mají možnost se vyjádřit, nikdo se však nesmí cítit nucen)
  • Sdílení – jak jsem se cítil,…

 

Práce s textem:

  • Společně najdeme všechny role, které se v textu vyskytují (Ježíš, Bartimaus, zástupy lidí, učedníci, vypravěč). Tyto role si mezi sebou rozdělíme.
  • Připravíme jednoduchou scénu – Jericho, cesta z Jericha, příp. jednoduché rekvizity (plášť pro slepce)
  • V rolích a v pohybu přečteme vybraný úryvek
  • Znovu se vrátíme do výchozí pozice. Ve druhé fázi čte vše vypravěč a účastníci hrají pantomimu (snaží se co nejvíce vyjadřovat gesty a mimikou)
  • Krátké sdílení – čeho jsem si všiml, co se mně líbilo?…
  • Společné tvoření plakátu (rozdělíme ho na 3 sloupce – Ježíš – učedníci/zástup – Bartimaus:
  • Průběh celého vyprávění společně zaznamenáváme na plakát. „Kdo dělá kdy co?“
  • Rozhovor: Co je nápadné? Co se vypráví? Co se nedozvídáme? Jak se vypráví? …¨
  • Prohloubení – moderátor dá impuls k rozhovoru – „Díky čemu byl Bartimaus uzdraven?“ (spojení víry a uzdravení) Na čem se ukazuje Bartimaiova víra? Co znamená víra na tomto místě?

 

S textem do života:

  • Pokud účastníci ještě nepracovali s biblickými postavičkami, moderátor je uvede do této práce, vysvětlí jejich konstrukci, možnosti pohybu a vyjádření pomocí gest a postojů.
  • Příběh si rozdělíme do tří scén:
    • 1.scéna v. 46-48
    • 2.scéna v. 49-50a
    • 3.scéna v. 50b-52
  • Také účastníci se rozdělí do tří skupin. Každá skupina se pokusí zachytit pomocí biblických postaviček zadanou scénu. Scény stavíme blízko sebe, na závěr je propojíme cestou.
  • Nejdříve skupinky představí ostatním vytvořenou část scény.
  • Postupujeme od první scény. Identifikace – každý se pokusí vžít do jednajících postav nejprve v první scéně, pak ve druhé a třetí (co bych si já jako … myslel? Co bych řekl, jak bych jednal?) Každý může vzít jednu z postav a říct: „Já, jako jeden z učedníků, si myslím…“ nebo „Já, jako Ježíš, nechápu…“ nebo „Já, jako slepec, bych rád řekl Ježíšovi…“ či „Já, jako …, bych… .“
  • Moderátor nechá dostatečný prostor pro sdílení účastníků.
  • Každý si pak zapálí malou svíci a postaví ji k postavě, která ho nejvíc oslovila, která je mu nejbližší. Při pokládání svíce, může říct: „Já dávám svou svíci do blízkosti … odstrkovaného slepce…, protože je mně blízký … a nechtěl bych být na jeho místě, když je všemi odstrkován“ apod.
  • Sdílení – co mě nejvíc oslovilo? Je mně tento biblický úryvek bližší? Jak se mně líbila či nelíbila biblická práce – co mě oslovilo a co nikoliv?
 
  • Kalendář akcí
    << Zář 2020 >>
    púsčpsn
    31 1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30 1 2 3 4