Kalendář akcí

<< Duben 2023 >>
PÚSČPSN
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous
Next

Cesta do Emaus – Lk 24,13-33

Učedníci na cestě do Emauz

 

Texty: Lk 24,13-33a

 

Pomůcky: pro každého okopírovaný text Lk 24,13-33a, tužky, soubor barevných látek, dřívek, kamínků, provázků…, kazetový magnetofon s instrumentální hudbou, čas 90-150 min

 

Průběh praktické práce s Biblí:

 

  • moderátor přivítá všechny účastníky a vzájemně se představí
  • moderátor stručně uvede účastníky do průběhu celého večera
  • v místnosti vytvoříme volný prostor. Moderátor účastníkům přiblíží známý příběh od cestě učedníků do Emauz. Pro přiblížení pocitu z cestování budou účastníci chodit po místnosti. Při chůzi si každý představí, jak jdu, když mě něco trápí, když jsem smutný, když spěchám, když někoho napjatě očekávám, když nevím kudy kam, když jsem zabloudil, když se dostanu do bezvýchodné situace, když už nemohu dál…
  • Účastníci nezávisle na sobě chodí po místnosti, moderátor může pustit velmi tichou hudbu. (asi 3-5 min)
  • sedneme si do kruhu a každý z účastníků dostane okopírovaný text Lk 24,13-33a. Společně vyhledáme všechny role, které vystupují v tomto příběhu (Ježíš, Kleofáš, druhý učedník, vypravěč). Účastníci si rozeberou role a celý text v rolích přečteme.
  • každý si znovu čte text pomocí metody Västeras – u míst, kterým nerozumím, udělám otazník. Místa, která mě připadnou důležitá označím vykřičníkem a místo, které mě zvláště oslovilo a niterně se mě dotklo, označím svíčkou (rozsvítilo se mně) nebo srdíčkem (zasáhlo mě to přímo v srdci). 10-15 min.
  • postupně společně probíráme otazníky a na základě nich se podrobně zabýváme textem. Moderátorovi pro lepší porozumění textu může posloužit některý z komentářů (např. Malý stuttgartský komentář – evangelium podle Lukáše). Podobně procházíme také vykřičníky a svíčky či srdíčka. Každý se může dobrovolně s ostatními podělit o místa, která ho zvláště oslovila nebo mu připadnou důležitá?!
  • rozdělení textu
    • v. 13-16
    • v. 17-27
    • v. 28-33a
  • zmínka o učenících na cestě v Mk 16,12
  • 2 učedníci: Kleofáš a ???
  • Emauzy – co o nich víme?
  • – 3 hod. cesty
  • – 60 stádií = honů, tj. 11 km (některé rukopisy 160 stádií, tj. 30 km)
  • – 3 místa – Amwas = Nikopolis (176 stádií, tj. 32,5 km, teplý pramen)
  • – Kubeibe (11 km, bez pramene, františkánský chrám)
  • – Kariatjeharim (14 km, pramen, křižácký chrám)
  • čtení a výklad Písma + lámání chleba (poznávací znamení JK) – patří k sobě (srov. mše svatá)
  • znovu přečteme text
  • co mě nejvíc oslovilo? Která věta, slovo, okamžik? Může být totéž, ke kterému jsem udělal svíčku v 5. kroku. Vyjádříme to pomocí látek, dřívek,… Moderátor může pustit tichou hudbu jako hudební podbarvení (20-35 min)
  • sdílení:
  • prohlídka výtvorů + výklad
  • co mě oslovilo u jiných?
  • Poznal jsem příběh nějak nově? Jinak? Oslovil mě? Je mně bližší?
  • na závěr si společně zazpíváme – např. některou píseň z Taizé