Uzdravení slepého Bartimea
Text: Mk 10,46-52
Pomůcky: okopírované texty (Mk 10,46-52), tužky a fixy, plakáty, plášť, svíce pro každého účastníka, biblické postavičky, rekvizity
Průběh praktické práce s Biblí:
Přístup k textu:
- Moderátor položí na úvod účastníkům otázku: „být slepý“ – „moci vidět“ Tuto otázku napíše na dva plakáty. Účastníci pak okolo otázky píší svá pojetí, své pochopení, odpovědi.
- Společně si všechny reakce přečteme, hledáme, co se opakuje, co je v protikladu,…
- Každý z účastníků se pokusí vžít do role slepého. Zaujme nějaký postoj, který vidí jako charakteristický pro slepce (např.: narazí hlavou do zdi, tápe rukama, hledá něco na zemi…). Až všichni zaujmou určitou polohu, tak do ticha mohou říct, co je právě napadá – může to být nářek, prosba, modlitba, kousek žalmu… (všichni účastníci mají možnost se vyjádřit, nikdo se však nesmí cítit nucen)
- Sdílení – jak jsem se cítil,…
Práce s textem:
- Společně najdeme všechny role, které se v textu vyskytují (Ježíš, Bartimaus, zástupy lidí, učedníci, vypravěč). Tyto role si mezi sebou rozdělíme.
- Připravíme jednoduchou scénu – Jericho, cesta z Jericha, příp. jednoduché rekvizity (plášť pro slepce)
- V rolích a v pohybu přečteme vybraný úryvek
- Znovu se vrátíme do výchozí pozice. Ve druhé fázi čte vše vypravěč a účastníci hrají pantomimu (snaží se co nejvíce vyjadřovat gesty a mimikou)
- Krátké sdílení – čeho jsem si všiml, co se mně líbilo?…
- Společné tvoření plakátu (rozdělíme ho na 3 sloupce – Ježíš – učedníci/zástup – Bartimaus:
- Průběh celého vyprávění společně zaznamenáváme na plakát. „Kdo dělá kdy co?“
- Rozhovor: Co je nápadné? Co se vypráví? Co se nedozvídáme? Jak se vypráví? …¨
- Prohloubení – moderátor dá impuls k rozhovoru – „Díky čemu byl Bartimaus uzdraven?“ (spojení víry a uzdravení) Na čem se ukazuje Bartimaiova víra? Co znamená víra na tomto místě?
S textem do života:
- Pokud účastníci ještě nepracovali s biblickými postavičkami, moderátor je uvede do této práce, vysvětlí jejich konstrukci, možnosti pohybu a vyjádření pomocí gest a postojů.
- Příběh si rozdělíme do tří scén:
- 1.scéna v. 46-48
- 2.scéna v. 49-50a
- 3.scéna v. 50b-52
- Také účastníci se rozdělí do tří skupin. Každá skupina se pokusí zachytit pomocí biblických postaviček zadanou scénu. Scény stavíme blízko sebe, na závěr je propojíme cestou.
- Nejdříve skupinky představí ostatním vytvořenou část scény.
- Postupujeme od první scény. Identifikace – každý se pokusí vžít do jednajících postav nejprve v první scéně, pak ve druhé a třetí (co bych si já jako … myslel? Co bych řekl, jak bych jednal?) Každý může vzít jednu z postav a říct: „Já, jako jeden z učedníků, si myslím…“ nebo „Já, jako Ježíš, nechápu…“ nebo „Já, jako slepec, bych rád řekl Ježíšovi…“ či „Já, jako …, bych… .“
- Moderátor nechá dostatečný prostor pro sdílení účastníků.
- Každý si pak zapálí malou svíci a postaví ji k postavě, která ho nejvíc oslovila, která je mu nejbližší. Při pokládání svíce, může říct: „Já dávám svou svíci do blízkosti … odstrkovaného slepce…, protože je mně blízký … a nechtěl bych být na jeho místě, když je všemi odstrkován“ apod.
- Sdílení – co mě nejvíc oslovilo? Je mně tento biblický úryvek bližší? Jak se mně líbila či nelíbila biblická práce – co mě oslovilo a co nikoliv?