Kalendář akcí

<< Červenec 2023 >>
PÚSČPSN
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous
Next

Vyprávění o Ježíšově narození – Mt 1,18-2,23 a Lk 1,26-2,40

Dvě vyprávění o Ježíšově původu a narození

 

Texty: Mt 1, 18-2,23 a Lk 1,26-2,40

 

Pomůcky: pro každého okopírovaný text Mt 1, 18-2,23 a Lk 1,26-2,40 ve dvou sloupcích vedle sebe, barevné fixy nebo pastelky, obrázky s motivem dětí, dětství (např. z časopisů a kalendářů), lepicí páskou spojit za sebou čtyři papíry velikosti A3 tak, aby vznikl dlouhý pruh, na který se načrtne osa, znázorňující život od narození do 6-7 let, papír A1, silný fix, barevné papíry (vystřihnutá kola o průměru 8 a 6 cm, pruhy 4×20 cm, z papíru vystřižené šipky), lepidlo, nůžky, čas: 3 a půl hodiny.

 

Průběh praktické práce s Biblí:

 

  • Moderátor uvede stručně účastníky do průběhu celého večera. Může jim také přiblížit dobové pozadí textů.
  • Moderátor připraví doprostřed místnosti obrázky z dětství. Všichni zavřou oči a ve vzpomínkách se vrátí do dětství: „co si pamatuji; který zážitek se mně vryl hluboko do paměti… Pak si každý vybere jeden obrázek, který mu připomíná jeho nejstarší nebo nejsilnější zážitek z dětství a v malých skupinkách (4-6 lidí) se o svoje vzpomínky sdílíme. Pak obrázek nalepíme na osu života. Moderátor může položit otázku: Myslíš, že by tvoji rodiče, příbuzní či známí viděli tvou vzpomínku stejně jako ty. V jejich vzpomínkách na stejnou událost by mohly vystupovat ještě jiné osoby, okolnosti…
  • Každý z účastníků dostane okopírované texty Mt 1,18-2,23 a Lk 1,26-2,40, které si všichni společně po verších přečteme (postupně každý jeden verš).
  • Každá dvojice si pak čte celý text znovu a snaží se najít a podtrhnout společné body. Až jsou všichni hotoví, sdílíme se o svoje poznatky v plénu.
  • Opět ve dvojicích – hledáme a podtrháváme tituly a funkce Ježíše Krista. Společně je pak vypisujeme na velký papír uprostřed.
  • Moderátor rozdělí skupinu na dvě části (účastníci se mohou rozdělit sami podle zájmu o text Matoušův nebo Lukášův.
  • Každá skupina dostane papír velikosti A1, lepidlo, nůžky, silné fixy, barevná kola, pruhy a šipky. Pokusí se tak schematicky zachytit příběh v pojetí Lukášově (Lk 2,1-40) a Matoušově (Mt 1,18-2,23).
  • Hotové plakáty položíme vedle sebe doprostřed kruhu. Porovnáváme obě schemata – lze zachytit podstatné rozdíly mezi oběma texty? V čem se schemata shodují, v čem jsou podobná?
  • Moderátor uvede účastníky do teologie obou evangelií, která byla napsána v sedmdesátých až osmdesátých letech prvního století. Obě zprávy byly zachyceny s ohledem na Ježíšovo vzkříšení. Nejdůležitějším poselstvím zůstává Ježíšovo zmrtvýchvstání, On je opravdovým, dlouho očekávaným Mesiášem. Pomůckou ke znázornění mohou být tituly a funkce Ježíše Krista.
  • Sdílení – co mě oslovuje na obou plakátech, co je zajímavé, čeho jsem si všiml? Čemu stále ještě nerozumím, je mně nejasné? …
  • Reflexe – účastníci mají možnost se vyjádřit, co se jim nejvíce a nejméně líbilo. Který bod je při postupu nejvíce oslovil, pomohl jim najít cestu k biblickému poselství…