Kalendář akcí

<< Únor 2024 >>
PÚSČPSN
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 1 2 3
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous
Next

Svatba a požehnání rodičů – Tob 9,1-10,14

Svatba, cesta do Rag, požehnání rodičů

 

Text: Tob 9,1- 10,14

 

Pomůcky: kazetový magnetofon s židovskými tanci, okopírovaný text, tužky, diapozitivy, průhledné fólie, barevné, tenké lihové fixy, promítačka diapozitivů, papíry A4, na kterých budou napsány jednotlivé fáze příběhu (rozdělit max. na 4-5 fází): – Refáel vyzvedne peníze u Gebaela a vrací se s ním na svatbu (Tob 9,1-6) – zármutek v Tóbitově rodině v Ninive kvůli synovi, který se nevrací (Tob 10,1-7) – Tobiášova žádost o propuštění (Tob 10,8-9) – rodičovské požehnání novomanželům (Tob 10,10-14)

 

Průběh praktické práce s Biblí:

  • židovský tanec v kruhu – na svatbě se tančilo
  • přečíst text podle fází
  • metoda Västeras – u míst, kterým nerozumím, udělám otazník. Místa, která mě připadnou důležitá, označím vykřičníkem a místo, které mě zvláště oslovilo a niterně se mě dotklo, označím svíčkou (rozsvítilo se mně) nebo srdíčkem (zasáhlo mě to přímo v srdci) – 10-15 min.
  • postupně společně probíráme otazníky a snažíme se na ně najít odpověď. Podobně procházíme také vykřičníky a svíčky či srdíčka. Každý se může dobrovolně s ostatními sdílet o místa, která ho zvláště oslovila nebo mu připadnou důležitá
  • společně převyprávíme text těchto dvou kapitol
  • moderátor připraví v místnosti cestu, kterou si ostatní postupně projdou – několikrát za sebou – a zastaví se na místě, které je nejvíc oslovilo
  • skupinky, které se vytvořily u papírů s jednotlivými fázemi, povedou rozhovor: Proč jsem právě zde? Co mě zaujalo na tomto textu? Rozumím mu? Čemu ještě nerozumím?
  • každý člověk ve skupince dostane jeden diapozitiv s fólií a fixy. Pokusí se obrázkem, symbolem nebo textem znázornit, co ho oslovilo právě na této fázi příběhu.
  • hotové diapozitivy sestavíme do promítačky tak, aby postupně znázorňovaly celý příběh
  • nejdříve si všechny obrázky společně v tichu promítneme
  • znovu diapozitivy promítáme a u každého se zastavíme – autor se může, ale ve svobodě ani nemusí přiznat ke svému dílu, přiblížit je ostatním: co ho oslovilo, co svou kresbou zamýšlel. Pokud zůstává diapozitiv bez komentáře (nikdo se k němu nehlásí), necháme jen chvíli ticha.
  • jakmile o mnohých dílech něco víme, znovu je v tichu promítneme. Každý může krátce meditovat nad hloubkou jednotlivých obrázků.
  • sdílení: po promítnutí všech diapozitivů vytvoříme menší skupinky (po 4-6 lidech). V nich se podělíme o to, co mě oslovilo? Který obrázek mě zaujal? Co jsem objevil(a) nového? V čem se prohloubila moje dřívější představa? Jak se na tuto část Tobiášova příběhu dívám teď?
  • na závěr si opět zatančíme v kruhu některý ze židovských svatebních tanců