Kalendář akcí

<< Březen 2024 >>
PÚSČPSN
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous
Next

Uzdravení Tóbita – Tob 11,1-15

Uzdravení Tóbita

 

Text: Tob 11,1-15

 

Pomůcky: Bible pro každého, kazetový magnetofon s meditační hudbou a s židovskými tanci, papír A3, fix, biblické postavičky (jedná se o 30 cm vysoké figurky, které mají drátěnou konstrukci a olověné botičky), rekvizity (látky, dům, stromy, ovce, pes, kameny, nádoby…)

 

Průběh praktické práce s Biblí:

  • rituál (krátká meditace, která slouží k uklidnění, k uvědomění si vlastního těla, ke vnímání člověka jako jedince, ale také skupiny jako celku)
  • jeden z účastníků přečte text Tob 11,1-15
  • každý sám si znovu pročítá celý text a podtrhne si místa, kterým nerozumí (5-8 min)
  • postupně procházíme jednotlivá podtržená místa a pokoušíme se najít odpovědi na otázky. Moderátor se na pravděpodobné otázky připraví studiem dostupných komentářů.
  • jakmile objasníme doposud nepochopené, zamyslíme se, která místa v Bibli nám tento text připomíná – vzkříšení dcery Jairovy (Srov.: Mt 9,25), uzdravení dvou slepců (Srov.: Mt 9,29), uzdravení Petrovy tchýně (Srov.: Mk 1,31), uzdravení hluchoněmého (J 9,6; Mk 7,33); uzdravení slepého v Betsaidě (Mk 8,23); židovští zaklínači a uzdravení šátky (Sk 12-20). Všimněme si, jakých prostředků je použito při uzdravení.
  • vyhledáme všechny osoby, které se v textu vyskytují, a sepíšeme je na papír. Účastníci si rozdělí role, které budou číst, a znovu společně přečteme text.
  • účastníci se pokusí najít nejzávažnější moment v daném textu a ten znázorní pomocí biblických postaviček (nemáme-li postavičky, mohou účastníci vytvořit živý obraz pomocí svých vlastních postav) U biblických postaviček musíme dát pozor, aby jednotlivé postavy byly v kontaktu (oči, gesta, postoj). Není ani vhodné, aby množství postav a rekvizit zastiňovalo nejdůležitější moment textu (30-50 min)
  • účastníci si sednou do kruhu kolem scény z postaviček. Povedeme rozhovor s hlavními postavami příběhu. Jeden z účastníků si vybere některou z vystupujících postav, vezme ji do ruky a vžije se do její situace. Vezmu si např. postavu Tóbita, kterého jeho syn právě uzdravuje. Ostatní se mě mohou ptát: Jak jsi se těšil na příchod syna? Myslíš, že tě uzdraví? Jaký je teď vztah mezi tebou a tvou ženou?… Já, jako Tóbit, odpovídám, jak vše cítím a jak si myslím, že by reagoval Tóbit.
  • takto postupně vedeme dialog se všemi hlavními postavami – Tóbit, Tobiáš, Refáel, Sára, Chana. Můžeme také vést rozhovor se sousedy a služebníky, kteří přišli s Tobiášem a Sárou.
  • sdílení – zůstaneme sedět v kruhu a sdílíme se (kdo chce) o to, co nového nám tento rozhovor ukázal. Co jsem objevil(a)? Která výpověď mě zvláště oslovila?…
  • setkání Tobiáše, Sáry a Refáela s Tóbitem a Chanou bylo jistě velmi radostné. Na závěr si tedy společně zatancujeme některý z židovských tanců