Kalendář akcí

<< Březen 2024 >>
PÚSČPSN
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous
Next

Ideály a krize prvotní církve – Sk 2,42-47; Sk 4,32-37; Sk 5,1-11; Sk 6,1-7

Ideály a krize prvotní církve

 

Texty: Sk 2,42-47; Sk 4,32-37; Sk 5,1-11; Sk 6,1-7

 

Pomůcky: tužky a papíry velikosti A4, 2 barevné plakáty velikosti A3 a A1 (jeden ve světlém odstínu, na který nakreslíme např. nebezpečně poškozený kostel. Tento papír rozstříháme na tolik kousků, kolik je účastníků praktické práce s Biblí. Druhý papír by měl mít jasnou barvu a načrtneme na něj krásný, nově opravený kostel. Tento papír rozstřihneme na polovinu nebo na třetiny tak, aby každá skupinka měla 4-6 účastníků a mohla dostat jednu část tohoto plakátu – viz. přílohy), pro každého okopírovat na papír vedle sebe texty: Sk 2,42-47 a Sk 4,32-37; na druhou stranu texty: Sk 5,1-11 a Sk 6,1-7. , látky různých barev, velikostí a tvarů, stuhy, provázky, šátky…

Průběh praktické práce s Biblí:

 

Tématem pro praktickou práci s Biblí jsou ideály a krize prvotní církve. Rádi se odvoláváme na první církev z doby apoštolů, která byla na první pohled bezchybná, bez problémů… Podívejme se však blíže, co nám o ní říkají Skutky apoštolů. Praktickou práci rozdělíme do 4 fází:

 

1. fáze:

  • Skupinku rozdělíme na 2 části. Jedna se bude věnovat ideálům a druhá problémům v prvotní církvi. Každá skupinka si společně přečte oba texty a pod sebe vypíše, jak se chovala prvotní církev. První skupina vypíše na čistý papír ideály z textů (Sk 2,42-47 a Sk 4,32-37) a druhá skupinka vyhledá a vypíše zápory(Sk 5,1-11 a Sk 6,1-7).
  • Pak se společně podělíme o nové poznatky. Přečteme a vyložíme, co jsme napsali…

2. fáze:

  • Prvotní církev vznikala před 2000 lety. Nyní však žijeme v církvi na počátku třetího tisíciletí. Církev je velká, celosvětová instituce, která se však dělí na jednotlivé diecéze, farnosti a rodiny. My se nyní budeme věnovat každý své farnosti. Každý z nás dostane jeden dílek z obrázku, jednu část velkého puzzle (na světlém papíře). Z toho kousku pravděpodobně nikdo nepozná, o jak velký obraz se jedná. Na ten kousek, přes načrtnutý obrázek, napíše každý alespoň 3 negativní a 3 pozitivní věci, které vidí na své farnosti. Po 10-15 minutách vytvoříme skupinky po 4-6 lidech (nejlépe z různých farností, pokud je to možné). Ve skupince se sdílíme o nalezená pozitiva a negativa. V čem se shodujeme, co vidíme jinak… V čem bychom mohli pomoci… Pak se sejdeme všichni v kroužku a složíme puzzle, které nám dá velký obraz nebezpečně poškozeného kostela.

3. fáze:

  • Vrátíme se zpět do malých skupinek. Každá dostane jednu část obrázku na jasném papíře. Společně pak přes kresbu napíšeme, jaká je naše představa o ideální farnosti? Jak by měla fungovat farnost 3. tisíciletí, aby oslovila děti, mladé lidi, střední generaci i starší lidi? Co by měla dělat? Kdo by se měl podílet na jejím životě? Klademe si tyto a podobné otázky. Společně tak popisujeme obraz ideální farnosti naší skupinky.

4. fáze:

  • Doprostřed místnosti připravíme látky různých barev, tvarů a velikostí. Každá skupinka se pokusí znázornit svou ideální farnost pomocí těchto látek. Jaká je ideální farnost pomocí barev, tvarů…? Tvořivosti se meze nekladou (příprava asi 15 min.).

Potom se každá skupinka podělí s ostatními o to, co napsala a co znamená její výtvor pomocí látek. Jednotlivé části obrázků ze skupinek nám sestaví velký obraz, na kterém je nakreslen nový, krásně opravený kostel.

Závěr: krátká meditace nad oběma obrázky – církev současná, která má – obrazně řečeno -často oprýskané zdi, padající věž, ale pevné základy. A církev ideální, která vychází z této reality. Je to církev obnovená…

 

Praxe a inspirace:

– Jeden z výsledků čtvrté fáze této praktické práce s Biblí: jedna skupinka vytvořila „putující církev“. Církev, která je znázorněna jasnými barvami. Je zde žlutá jako barva naděje, jasného světla. Pak také červená, která je barvou utrpení, těžkostí, problémů. Kostru tohoto díla tvoří židle, která zaručuje jeho pohyblivost, putování časem. Podle této skupinky by církev 3. tisíciletí neměla být strnulá, ale pohyblivá, jasná…

 

Přílohy: