Podobenství o rozsévači
Text: Mk 4,3-9
Pomůcky: okopírované texty (Mk 4,3-9), tužky a fixy, výkladový materiál (látky, dřívka a kamínky…), cd s meditací „semínko, cd přehrávač,
Průběh praktické práce s Biblí:
Přístup k textu:
- Moderátor uvede účastníky do tématu „Boží království, kterému se budeme věnovat.
- Semínko – meditace
Práce s textem:
- Moderátor vyzve účastníky, aby se pokusili společně převyprávět podobenství o rozsévači. Jeden z účastníků může začít, ostatní ho doplňují, opravují,…
- Pokusíme se srovnat vyprávěné podobenství s textem. Odpovíme si na otázky:
- Jsou rozdíly mezi vyprávěným a napsaným?
- Všimněme si rozdílů při odlišném porozumění?
- Co se mně nyní na textu líbí?
- Které otázky mě napadají, čemu nerozumím?
- Moderátor přiblíží účastníkům, jak se selo v Ježíšově době. (podklady najde v komentáři, slovnících,…)
- Různé výklady podobenství,…s. 28-30
- Rozdělíme se do dvojic a pokusíme se najít vhodný nadpis k podobenství. (je dobré, když moderátor okopíruje účastníkům text bez nadpisu, příp. když účastníci hledají alternativní nadpis. Nadpisy v originálním textu nejsou, přidává je až vydavatel k lepší orientaci v textu).
- Jednotlivé dvojice pak zapíší svůj nadpis na plakát. Dvojice může skupině osvětlit, proč právě tento nadpis. Společně pak hledáme, který nadpis je nejvýstižnější (nemusí být jen jeden),
- Účastníci zkusí každý sám (příp. ve dvojicích) najít určitou strukturu podobenství
S textem do života:
- Každý z účastníků si vybere okamžik, který ho nejvíce oslovil. Může si také vybrat situaci pole nebo semene, které je mu nejbližší, nebo ve kterém by se nejraději nenacházel
- Tento vybraný okamžik se pokusí znázornit pomocí látek, dřívek, kamínků a ostatního výkladového materiálu
- Až jsou všichni hotovi, prohlédneme si jednotlivá díla
- Kdo chce, může ostatním představit svůj výtvor a vysvětlit jednotlivé symboly
- Sdílení – co mě oslovilo na dílech ostatních, jak ke mně tento text promluvil? Jak se mně líbila či nelíbila biblická práce – co mě oslovilo a co nikoliv?