Kalendář akcí

<< Říjen 2024 >>
PÚSČPSN
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Biblické mapy
Velkoformátové biblické mapy
Otevřít
Magnetické záložky
Záložky do knihy s biblickým citátem
Otevřít
Metodické pomůcky
Knihy o práci s Biblí
Otevřít
Previous slide
Next slide

Cesta do Ekbatan a velká ryba – Tob 6,1-9

Cesta do Ekbatan

Text: Tob 6,1-9

 

Pomůcky: kazetový magnetofon s meditační hudbou, Orffovy nástroje (hrkátka, cinkátka, dřívka, bubínky…), melodické nástroje (housle, kytara, flétna…), papír A2, na kterém budou napsány jednotlivé scény: cesta – únava ke konci cesty – utáboření – sestup k řece Tygridu – připlutí velké ryby – boj s rybou – zásah Refáela a vítězství nad rybou – kuchání ryby a vnitřnosti – pokračování v cestě

 

Průběh praktické práce s Biblí:

  • rituál (krátká meditace, která slouží k uklidnění, k uvědomění si vlastního těla, ke vnímání člověka jako jedince ale také skupiny jako celku)
  • společně přečteme text Tob 6,1-9
  • brainstorming – co mě napadne, když slyším tento text? Co mně to připomíná? Vidím nějakou souvislost s knihou Jonáš? Příbuzné texty můžeme najít v Bibli.
  • každý si zkusí svůj nástroj, postupně jeden po druhém ukážeme ostatním, co můj nástroj umí. Jestliže se mně nelíbí, vyměním ho za jiný.
  • vybereme člověka, který bude představovat Tobiáše, druhý Refáela, třetí bude udávat hlavní rytmus cesty a ostatní budou vytvářet šumění větru v korunách stromů, kamínky, ruch v tábořišti, řezání dřeva…
  • postupně procházíme jednotlivé fáze příběhu: cesta (pravidelný rytmus, monotónnost, dialog mezi Refáelem a Tobiášem, vítr, kameny v cestě, překážky) – únava ke konci cesty (zpomalení vedoucího rytmu, ztišení, únava) – utáboření (ztrácí se pravidelnost rytmu cesty, stavění stanu, řezání dřeva, příprava ohniště) – sestup k řece Tygridu (hlavní melodii určuje Tobiáš, Refáel je slyšet jen z dálky, šplouchání vody, kameny) – připlutí velké ryby (ryba v dálce, ohrožení, šplouchání vody) – boj s rybou (boj ryby s Tobiášem, zmatek, křik, bouře, strach) – zásah Refáela a vítězství nad rybou (hlas Refáela, vítězství, radost, zklidnění, utišení vody) – kuchání ryby a vnitřnosti (rozříznutí ryby, praskání ohně, dialog Tobiáše a Refáela) – pokračování v cestě (opět pravidelný rytmus, dialog mezi Refáelem a Tobiášem, klid)
  • všichni si musí vzájemně naslouchat, aby vznikla krásná skladba
  • zkusit postupně jednotlivé fáze a pak celý příběh
  • sdílení: Co mě nejvíc oslovilo? Co mě překvapilo na mém nástroji? Čeho jsem si nově všiml(a), díky zvukovým obrazům? Je místo, které mě uchvátilo?
  • na závěr každý přečte verš, který ho při hudebním ztvárnění nejvíce zaujal