Cesta do Ekbatan
Text: Tob 6,1-9
Pomůcky: kazetový magnetofon s meditační hudbou, Orffovy nástroje (hrkátka, cinkátka, dřívka, bubínky…), melodické nástroje (housle, kytara, flétna…), papír A2, na kterém budou napsány jednotlivé scény: cesta – únava ke konci cesty – utáboření – sestup k řece Tygridu – připlutí velké ryby – boj s rybou – zásah Refáela a vítězství nad rybou – kuchání ryby a vnitřnosti – pokračování v cestě
Průběh praktické práce s Biblí:
- rituál (krátká meditace, která slouží k uklidnění, k uvědomění si vlastního těla, ke vnímání člověka jako jedince ale také skupiny jako celku)
- společně přečteme text Tob 6,1-9
- brainstorming – co mě napadne, když slyším tento text? Co mně to připomíná? Vidím nějakou souvislost s knihou Jonáš? Příbuzné texty můžeme najít v Bibli.
- každý si zkusí svůj nástroj, postupně jeden po druhém ukážeme ostatním, co můj nástroj umí. Jestliže se mně nelíbí, vyměním ho za jiný.
- vybereme člověka, který bude představovat Tobiáše, druhý Refáela, třetí bude udávat hlavní rytmus cesty a ostatní budou vytvářet šumění větru v korunách stromů, kamínky, ruch v tábořišti, řezání dřeva…
- postupně procházíme jednotlivé fáze příběhu: cesta (pravidelný rytmus, monotónnost, dialog mezi Refáelem a Tobiášem, vítr, kameny v cestě, překážky) – únava ke konci cesty (zpomalení vedoucího rytmu, ztišení, únava) – utáboření (ztrácí se pravidelnost rytmu cesty, stavění stanu, řezání dřeva, příprava ohniště) – sestup k řece Tygridu (hlavní melodii určuje Tobiáš, Refáel je slyšet jen z dálky, šplouchání vody, kameny) – připlutí velké ryby (ryba v dálce, ohrožení, šplouchání vody) – boj s rybou (boj ryby s Tobiášem, zmatek, křik, bouře, strach) – zásah Refáela a vítězství nad rybou (hlas Refáela, vítězství, radost, zklidnění, utišení vody) – kuchání ryby a vnitřnosti (rozříznutí ryby, praskání ohně, dialog Tobiáše a Refáela) – pokračování v cestě (opět pravidelný rytmus, dialog mezi Refáelem a Tobiášem, klid)
- všichni si musí vzájemně naslouchat, aby vznikla krásná skladba
- zkusit postupně jednotlivé fáze a pak celý příběh
- sdílení: Co mě nejvíc oslovilo? Co mě překvapilo na mém nástroji? Čeho jsem si nově všiml(a), díky zvukovým obrazům? Je místo, které mě uchvátilo?
- na závěr každý přečte verš, který ho při hudebním ztvárnění nejvíce zaujal