Jákobův příběh
Texty: Gn 25, 19-29
Pomůcky: Bible, tužky, kazetový magnetofon s meditační hudbou, papíry A3 a A2 pro každého, pastelky, fixy, dva papíry A1, tabuli (nebo velký arch papíru), křídu nebo fix na tabuli, mapa
Průběh praktické práce s Biblí:
Přístup k textu:
- meditace „já a moje rodina“
- hudba, každý přemýšlí o své rodině, pokusí se ji načrtnout
- vztahy pozitivní, neutrální, negativní mezi sourozenci,rodiči,dětmi
- každý sám tiše medituje nad svým náčrtkem
Práce s textem:
- Přečíst text po verších
- Ve dvojicích hledat charakteristické rysy Jákoba a Ezaua. Rozdíly mezi nimi. Např: (pole x lov, holý x chlupatý, Izrael x Edóm, Lea a Ráchel x cizinky, ctižádostivost x flegmatičnost…)
- společně na tabuli napíšeme charakteristické rysy obou postav, které jsme objevili
- Jákob:
- Co o něm víme? – společně budeme dávat dohromady svoje vědomosti o něm. Moderátor se bude šikovně ptát a tvořit na tabuli schéma.
- Společně budeme odhalovat krásu schématu, zvláštní rysy, podobnost či opakování některých událostí,…
- Jákob Ezau Lában Jákob
- Izák synové
- Linecká metoda: Snažíme se postupně hledat odpověď na otázky: Co se mi na tomto biblickém textu líbí? Co mě udivuje, popř. „zlobí“? Čemu nerozumím? Které obrazy a motivy lze v textu rozpoznat? V jaké souvislosti se biblický text nachází? Čeho chce biblický text podle mého (našeho) mínění dosáhnout? Kterou větu si vezmu k srdci?
S textem do života:
- Opět se vrátíme do dvojic, ve kterých jsme pracovali na začátku
- Každá dvojice dostane modelovací hmotu (plastelínu, hlínu, modurit…)Pokusí se vyjádřit vztah nebo charakteristické rysy Jákoba a Ezaua. Nejedná se o odbornou sochařskou práci, ale o zjednodušené schématické znázornění pocitů, vlastností,…
- Představení jednotlivých výtvorů – účastníci mohou nejdříve říkat, co vidí, pak jim dvojice podrobněji vysvětlí, co zamýšlela.
- Každý si položí otázku: V čem se promítají i moje vlastnosti, sklony? – tichá meditace